Co nás zaujalo na zastupitelstvu města č.17

11.02.2025

Na lednovém zastupitelstvu byl schválen rozpočet se schodkem 142 milionů Kč, tedy ještě více, než v loňském roce, kdy schodek byl „pouze“ 100 mil. Kč. Pojďme si rozebrat tři body, které by měly běžného občana zaujmout.

Autoři: -HS-, -PJ-

Snad největší položka v rozpočtu (83 mil. Kč) je určena na Letní areál Metuje (LAM), na který se zatím nepodařilo sehnat dotaci a celou investici bude město financovat pouze ze svých peněz. Jen připomínáme, že celkové náklady jsou zatím 102 mil. Kč. Nejen LAM byl obsahem dlouhé debaty nad rozpočtem. Padaly výtky k nepřipravenosti podkladů a neinformovanosti opozice.

K rozpočtu jsme poslali všem dvacetijedna zastupitelům čtyři otázky s tím, zda by se k rozpočtu vyjádřili, jelikož považujeme názor každého zastupitele za důležitý, zejména kvůli zodpovědnosti k občanům, tedy voličům. Odpovědi zveřejníme v dalším samostatném dokumentu.  

Na jednání byla též představena rekonstrukce soukromé haly u stadionu generála Klapálka. Ta by po rekonstrukci připadla do vlastnictví města, pokud tedy dopadnou dotace od Národní Asociace Sportu ve výši 35 mil. Kč. Bohužel se zastupitelé ani občané v sále nedozvěděli, jak bude rekonstrukce financována pokud dotace nedopadne a rovněž byla v tomto případě zpochybněna budoucí darovací smlouva městu (dle prezentovaného znění by v případě nezískání dotací darovací smlouva nebyla platná, nicméně milionové částky uhrazené městem do soukromé haly by se městu již nevrátily).

V plánu vedení města, resp. radního a bývalého majitele pana Brože je, že se město bude na financování podílet – částka není úplně jasná, může se jednat o 10-30 mil Kč. Zde musíme zmínit, že ve schváleném rozpočtu pro rok 2025 není pro tento záměr ani koruna.

Pan Brož také deklaroval odpuštění dluhu ve výši 15 mil.Kč spolku, který teď halu vlastní. Během obhajoby projektu bylo vidět, že je projekt šitý horkou jehlou, schvalované dokumenty nejsou zcela připravené a některé částky prezentované panem Brožem se v průběhu jednání měnily. Za toto sklidil od některých zastupitelů kritiku, dle našeho názoru zcela oprávněnou.

Výstřižek z dokumentu, kterému nerozumíme. Tak jsou nebo budou náklady 1mil.Kč/rok. Pan Brož uváděl částky úplně jiné (nižší).

Na obhajobu pana Brože musíme zmínit, že oproti LAMu vidíme u investice do sportovní haly reálné a dlouhodobé využití občany i sportovními kluby.

Překvapivě nejvíce návštěvníků z řad občanů nebylo kvůli rozpočtu a jeho zásadní položce - LAM, ale kvůli plánovanému obchvatu. Majitelé pozemků z Vrchovin měli námitky k budoucí dostupnosti na obhospodařované pole a louky a občané z Krčína na blízkost obchvatu ke svým domovům. Všichni pak hovořili o hrubém zásahu do velké části okolí města.

Určitě nikoho nenadchla myšlenka vést obchvat středem lesa Luštince nebo přímo nad Daškovým splavem. Dle vyjádření vedení města a některých zastupitelů se jedná pouze o orientační plánek, který nebyl konzultován s majiteli a je to pouhá představa vedení města, ale na jasnou otázku, kdo je autorem tohoto nesmyslného návrhu, nebyl nikdo schopen podat odpověď. Případná realizace by měla dle slov starosty být za 10-15 let, během kterých se doladí všechny podrobnosti.

Z našeho pohledu je předložená trasa nereálná. Z návrhu je patrné, že zde nebyly řádně vyhodnoceny dané limity území – jeho výšková konfigurace, ochranná pásma letiště, křížení s železnicí apod..

Padly také opakované otázky i zpochybnění zda je obchvat prezentovaný na obrázku v souladu se zněním místního referenda z roku 2018, které jasně hovoří o trase Spy – Vladivostok – Osma – Nahořany (informace k referendu zde: https://www.novemestonm.cz/o-meste/doprava/tranzitni-doprava/mistni-referendum/).

Je nutné připomenout, že se již vícekrát prováděly podrobné studie (naposledy velice podrobná studie z roku 2018, které vyhodnotily jako jedinou reálnou variantu přeložku (kompletně k dispozici zde: https://www.novemestonm.cz/o-meste/doprava/tranzitni-doprava/technicka-a-vyhledavaci-studie/).

Bude tedy složité investora (ŘSD) přesvědčit, aby svůj názor změnil ve prospěch obchvatu.